کد مطلب:274760 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:259

زیارت ناحیه
شیخ مفید - كه خداوند روحش را پاكیزه فرماید - در كتاب المزار پس از بیان زیارتی كه از كتاب المصباح نقل كردیم، گوید كه عین سخنش این است:



[ صفحه 57]



زیارتی دیگر در روز عاشورا به روایتی دیگر، هر گاه خواستی حضرتش را به آن در این روز زیارت كنی، پس به سوی حضرتش صلی الله علیه و آله و سلم بایست و بگو:

[1] سلام بر آدم برگزیده خدا از میان آفریدگانش، سلام بر شیث دوست و ولی خدا و انتخاب شده اش، سلام بر ادریس قیام كننده برای خدا به حجت و گواهش، سلام بر نوح اجابت شده در دعوتش، سلام بر هود كه از جانب خدا به كمكهای پیوسته یاری شد. سلام بر صالح كه با كرامت خویش به خدا توجه كرد. سلام بر ابراهیم، همان كسی كه خدا با برگزیدنش به مقام خلیلیت به او محبت كرد. سلام بر اسماعیل همان كسی كه خدا به (فرستادن) ذبحی بزرگ از بهشتش او را آزاد ساخت. سلام بر اسحاق همانی كه خدا نبوت را در فرزندان و ذریه او قرار داد. سلام بر یعقوب همان كسی كه بینائی او را به موجب رحمتش بدو باز گردانید. سلام بر یوسف همانی كه خدا او را از چاه به عظمتش نجات بخشید.



[ صفحه 59]



[2] سلام بر موسی كسی كه خدا دریا را به قدرتش برای او شكافت. سلام بر هارون كسی كه خدا او را به نبوتش ویژه داشت. سلام بر شعیب همانی كه خدا او بر علیه (نابكاران) امتش یاری فرمود. سلام بر داود كسی كه خدا از خطای او درگذشت.

[3] سلام بر سلیمان كسی كه جنیان به عزتش برایش خوار شدند. سلام بر ایوب كسی كه خدا او را از بیماریش شفا بخشید. سلام بر یونس كسی كه خدا یاری و كمك ضمانت شده اش را به او رسانید. سلام بر عزیر كه خدا او را پس از حالت مرگش زنده كرد. سلام بر زكریای شكیبا در سختی اش، سلام بر یحیی كه خدا به شهادتش او را (به مقام قرب خود) نزدیك نمود و بالائی درجه داد. سلام بر عیسی روح خداوند و كلمه او.

[4] سلام بر محمد دوست دار و مورد محبت خدا و برگزیده اش، سلام بر امیر مومنان علی بن ابیطالب كه به برادری (پیامبر)اش مخصوص گردانید، سلام بر فاطمه زهرا دختر (پیامبر)اش، سلام بر ابا محمد حسن، وصی پدرش و جانشین او، سلام بر حسین كسی كه به خونش جانش را (در راه خدا) ارزانی داشت. سلام بر كسی كه در پنهانی و آشكارش خدا را فرمان برد. سلام بر كسی كه خدا در خاكش شفا را قرار داد. سلام بر كسی كه اجابت دعا در زیر گنبدش می باشد. سلام بر كسی كه امامان از فرزندان و ذریه اش هستند.



[ صفحه 61]



[5] سلام بر فرزند انجام پیامبران، سلام بر فرزند آقای جانشینان، سلام بر فرزند فاطمه زهرا، سلام بر فرزند خدیجه كبری، سلام بر فرزند سدره منتهی، سلام بر فرزند جنت ماوی (باغهای پناهگاه)، سلام بر فرزند زمزم و صفا.

[6] سلام بر آغشته به خون، سلام بر (كسبی كه) خیمه (اش) دریده شد. سلام بر پنجمین یاران اهل كسا (ساكنان زیر برد یمانی)، سلام بر غیب غریبان، سلام بر شهید شهیدان، سلام بر كشته (بدست) پسرخواندگان مشكوك نسلان، سلام بر سكونت یافته كربلا، سلام بر كسی كه فرشتگان آسمان بر او گریستند. سلام بر كسی كه فرزندانش پاك شدگانند.

[7] سلام بر پادشاه و امیر (یعسوب: پادشاه زنبوران و امیر زنبوران كه دیگر زنبوران به گرد او می گردند) آئین، سلام بر محل فرود آمدن برهانها، سلام بر امامان بزرگوار، سلام بر گریبانهای شكافته، سلام بر لبهای پژمرده شكننده، سلام بر جان های از بیخ و بن بریده، سلام بر روحهای (از تن) ربوده شده، سلام بر پیكرهای عریان، سلام بر جسمهای رنگ باخته، سلام بر خونهای جاری شده، سلام بر عضوهای بریده شده، سلام بر سرهای برافراشته گشته، سلام بر زنان سر برهنه گردیده.



[ صفحه 63]



[8] سلام بر حجت و گواه دارنده جهانیان، سلام بر تو و بر پدران پاكیزه ات، سلام بر تو و بر پسران شهادت پذیرت، سلام بر تو و بر فرزندان و ذریه یاری كننده ات، سلام بر تو و بر فرشتگان ملازم آرامگاهت. سلام بر كشته شده مظلوم، سلام بر برادر مسموم اش، سلام بر علی بزرگ، سلام بر شیرخوار كوچك.

[9] سلام بر بدنهای غارت شده، سلام بر عترت و خاندان نزدیك و خویشاوند، سلام بر كارزاركنندگان در بیابانهای پهناور. سلام بر دور افتادگان از سرزمین (خویش)، سلام بر دفن شدگان بدون كفن، سلام بر سرهای جدا شده از بدنها، سلام بر حساب كننده شكیبا، سلام بر ظلم شده بدون یاور، سلام بر سكنا گزیده در خاك پاكیزه، سلام بر صاحب گنبد بالا رونده (شنوا).

[10] سلام بر كسی كه (خدای) با جلالت پاكیزه اش فرمود. سلام بر كسی كه جبرئیل بدو مباهات كرده، سلام بر كسی كه میكائیل در گهواره با او سخن گفته (سرگرمش كرده)، سلام بر كسی كه پیمانش شكسته شد. سلام بر كسی كه حرمتش دریده شد. سلام بر كسی كه خونش به ستم ریخته شد. سلام بر (كسی كه) به خون زخمها غسل داده شد. سلام بر (كسی كه) با جام تیرها آب داده شد. سلام بر (كسی كه بر او) ستم جایز شمرده



[ صفحه 65]



شد. سلام بر سر بریده شده در میهمانی (در كنار نهر)، سلام بر كسی كه ساكنان قریه ها او را دفن كردند.

[11] سلام بر - كسی كه - شاهرگ(اش) بریده شد. سلام بر مدافع بدون یاور، سلام بر سپیدموی (محاسن) خضاب كرده، سلام بر گونه و رخسار خاك آلود، سلام بر بدن غارت شده برهنه، سلام بر دندانهای پیشین با چوب (خیزران) كوبیده شده، سلام بر سر افراشته شده، سلام بر جسمهای عریان در بیابانهای پهناور - كه - گرگان درنده گازشان می گیرند و درندگان مزه خون و گوشت را چشیده به گردشان می گردند.

[12] سلام بر تو ای آقای من و بر فرشتگان بال گشوده (كه خواستار فرودپ اطراف گنبد تو هستند، (همان فرشتگان) بسیار احترام كننده به تربت ات، طواف كنندگان صحن و فضایت، وارد شوندگان بر زیارتت. سلام بر تو كه همانا قصد (زیارت) تو كرده ام، و آرزومند رستگاری نزد تو هستم.

[13] سلام بر تو سلام آشنای به حرمتت و مقامت، خالص در ولایت و دوستی ات، نزدیكی جوینده به خدا به وسیله محبتت، دوری جوینده از دشمنانت، سلام كسی كه قلبش به مصیبت و سختی تو زخمی و مجروح است، و اشكش در هنگام یاد كردن تو ریزان، سلام دردمند گرفته و محزون و شیدای فروتن، سلام كسی كه اگر با تو در كربلای بود تو را با جانش از



[ صفحه 67]



تیزی های شمشیرها نگاه می داشت، و باقی مانده روحش - عمرش - را برای تو در معرض مرگ می انداخت، و در پیش رویت كارزار می كرد و تو را در برابر آنانی كه بر تو هجوم آورده و شوریده بودند، یاری می كرد، و روح و جسد و مال و فرزندش را فدای تو می نمود، و روحش فدای روحت باد و خانواده اش نگاهدار و مدافع خانواده ات.

[14] پس اگر روزگار (ولادت) مرا به بعد انداخته و مقدرات مرا از یاریت دور كرده است، و برای كسانی كه با تو كارزار كردند كارزارگر نبودم و با كسانی كه با تو دشمنی كردند نستیزیدم، پس صبح و شام برایت ناله می كنم، و بجای اشك برایت خون می گریم - بخاطر - حسرت بر تو، و اندوه و تاسف بر آنچه تو را گرفتار كرد، و شعله ور و در سوز و گداز تا اینكه (از) بیقراری سختی ها و مصیبتها و غصه اندوهگینی (بخاطر از دست دادن فرصتها) بمیرم.

[15] شهادت می دهم كه همانا تو نماز را بپا داشتی، و زكاه (حقوق مالی) را پرداختی، و به نیكی فرمان دادی، و از بدی و ستمكاری بازداشتی، و خدا را فرمان بردی، و از او سرپیچی نكردی، و به او و ریسمانش چنگ آزیدی، در نتیجه از او خشنود شدی، و از خدا ترسیدی، و او را در نظر گرفتی، و (دعوت) او را پاسخ گفتی، و به روشهایش سلوك نمودی، و آشوبها را فرو نشاندی، و (مردم را) به سوی رشد و هدایت خواندی، و راههای استواری را آشكار كردی، و در (راه) خدا به حق جهادش كارزار كردی.



[ صفحه 69]



[16] و تو برای خدا فرمانبردار بودی و برای نیایت محمد صلی الله علیه و آله و سلم پیرو، و برای سخن پدرت شنوا، و بسوی وصیت و سفارش برادرت شتابگر كوشا، و برای پایه های دین بلند كننده، و برای سركشی و طغیان درهم كوبنده، و بر آشوبگران و طغیانگران سختگیر كوبنده، و برای امت نصیحتگر، و در لحظات مرگ ستایشگر و تسبیح كننده (خدا)، و بر گناهكاران هرزه درگیر شونده، و به حجتها و دلیلهای خدا قیام كننده، و برای اسلام و مسلمانان رحم كننده (بخشایشگر)، و برای حق یاور، و در هنگام بلا و گرفتاری شكیبا، و برای دین نگهبان، و از محدوده آئین دفاع كننده.

[17] هدایت را نگاهداشتی و یاریش كردی. و عدل و داد را گستردی و آنرا پراكنده ساختی. و آئین را یاری كردی و آشكارش ساختی. و كسی را كه دین را بازیچه شمرده بود، بازش داشتی، و او را راندی. و (حق را) برای پست از شریف باز ستاندی. و در حكم میان توانا و ضعیف مساوات قرار دادی. و تو باران بهاری یتیمان و بی پدران بودی. و باز دارنده مردمان (از بدی)، و عزت اسلام، و گنجینه احكام، و هم پیمان نیكوئی، رهرو (راه) نیایت و پدرت و در وصیت شبیه برادرت (بودی).

[18] وفا كننده به امان دادنها، دوستدار خویها(ی نیكو)، (صاحب) كرمهای آشكار، نماز شب گزار در تاریكیها، برپاگر روشها(ی نیكو)، بخشنده آفریدگان، بزرگ پیشنیان، نیكو



[ صفحه 71]



نسب، با حسب فراوان، (صاحب) رتبه های بلند، دارای مناقب فراوان، صاحب سرشتهای ستوده، واجد موهبتهای بسیار، بردبار رشید، بازگشت كننده (بسوی خدا)، سخی، دانا، شدید، پیشوای شهید، آمرزشگر، انابه كننده، دوست دارنده ترسان (بودی).

[19] برای رسول صلی الله علیه و آله و سلم فرزند بودی و برای قرآن سند و برای امت بازو، و در فرمانبری كوشا، نگاهبان عهد و پیمان، كناره گیر از راههای گناهكاران و هرزگان، عطا كننده و بخشنده به مسكین به سختی افتاده، صاحب ركوع و سجودهای طولانی.

[20] كناره گیر در دنیا (چو) كناره گیری كوچ كننده از آن، و نرگنده به دنیا به دیده ترسندگان از آن (بودی)، آرزوهایت از آن (از دنیا) بازداشته شده و همت و تلاشت از آرایشهایش برگرفته بود. چشمت از نگریستن به شادی آفرینی (دنیا) بسته بود. اشتیاق و رغبتت در مورد آخرت شناخته شده و مشهور (بود).

[21] تا این كه بیداد دستش را از آستین برو كرد، و ستم پرده از روی اسلحه اش برداشت، و گمراهی پیروانش را فرا خواند، و تو در حرم جدت ساكن بودی، و از ستمگران جدائی گزیننده، در خانه و محراب (عبادتگاه خود) نشسته بودی، از لذتها و شهوتها دوری گزیده، زشتی را با قلبت و



[ صفحه 73]



زبانت به مقدار توان و امكانت زشت می شمردی. سپس موقعیت چنان ایجاب كرد كه پرچم مخالفت را برداری، و تو را بر آن داشت كه با عیاشان و هرزگان كارزار كنی. پس با فرزندان و خاندان و پیروان و دوستانت به راه افتادی و حقیقت را به روشنی و درستی آشكار كردی. و به سوی خدا با حكمت و پند و اندرزهای نیكو فرا خواندی. و به برپا داشتن حدود و فرمان بری از معبود امر كردی. و از پلیدی و طغیان و سركشی بازداشتی. و (آنان) با ستم و دشمنی با تو برخورد كردند.

[22] پس با ایشان كارزار كردی پس از آنكه آنان را به انجام آن كار (شایسته) فرا خواندی و حجت را بر ایشان تاكید نمودی، پس امان و بیعت ترا شكستند، و بر پروردگارت و نیایت خشم كردند، و جنگ را با تو آغاز نمودند. پس بر زخم زبانها و ضربه ها ایستادگی كردی، و لشگریان ستمگران هرزه را درهم كوبیدی. و در گرد و غبار برخاسته در میدان جنگ وارد شدی، در حالی كه با (شمشیر) ذوالفقار كارزار می كردی، بسان آن كه حضرت علی مختار (برگزیده)، بودی.

[23] پس چون ترا پایدار و غیر گریزپا، ناترس و غیر پست دیدند، شرارتهای فریبهایشان را برای تو برافراشتند، و با حیله و شرارت خویش با تو جنگیدند، و آن نفرین شده لشگریانش را فرمان داد پس ترا از آب و وارد شدن در آن باز داشتند، و ترا به جنگ كشاندند، و در جنگ بر تو شتافتند (و اسبها را زین كردند)



[ صفحه 75]



و ترا با تیرها و سنگها زدند. و دستهای از میان برداشتن و نابود كردن را بر تو گشودند. و احترام ترا حفظ نكردند. و از جزای گناه (خویش) در حق تو، (و) كشتن فرزندانت و تاراج باردانهایت نترسیدند. در حالی كه تو پیشتاز در گرد و غبار بودی و تحمل كننده آزارها و اذیتها، (كه) فرشتگان آسمان از صبر و شكیب تو به شگفتی افتادند.

[24] پس از هر سو دور تو را گرفتند و زخمهای كاری بر تو زدند، و میان تو و شب مانع شدند (نگذاشتند كارت تا شب بطور انجامد)، در حالی كه برای تو یاوری نمانده بود. تو حسابگر شكیبا بودی. از زنانت و فرزندانت دفاع می كردی، تا این كه ترا از اسبت انداختند. پس تو زخمی بر زمین افتادی. اسبها با سمهایشان بر تو تاختند، و ستمگران و سركشان شمشیرهای برانشان را بر تو فرو آوردند.

[25] پیشانیت برای مردن عرق كرده بود. و به راست و چپ كشیده و جمع می شدی (و به خود می پیچیدی). گوشه چشمت را به سوی باردانت و خانه ات گرداندی، و به تحقیق از فرزندان و خاندانت به نفست مشغول گردانیده شدی. و اسب گریزان به سوی خیمه هایت شتافت (د رحال) شیهه كشنده و گریان.

[26] پس هنگامی كه زنان، اسبت را شرمسار دیدند، و به زین برگشته ات نگاه كردند، از سراپرده ها برون آمدند، با موهای پریشان بر گونه ها، (كه) با روی نیمه باز بر رخسار (خو) سیلی می زدند، و شیون كنان و ناله كننده، در حالی كه پس از عزت و شكوه خوار و ذلیل شده اند و به سوی قتلگاهت شتابان (بودند).



[ صفحه 77]



[27] و شمر بر روی سینه ات نشسته بود. (و) شمشیرش را بر گودی زیر گلوی تو فرو برده و ریشت را بدستش گرفته (بود) و سر تو را به شمشیر هندی اش می برید. حواست (در آن حال) آرامش داشت، و نفسهایت پنهان شده بود. و سرت بر نیزه بلند شد. و خانواده ات چون بندگان اسیر شدند. و به وسیله آهنها غل و زنجیر گردیدند. بالای پالان های چهارپایان چهره هایشان از گرمای ظهرهای تابستان می سوخت، در بیابانها و دشتهای پهناور پیش برده می شدند. دستهایشان به گردنهایشان آویخته بود، (و) در بازارها گردانده می شدند.

[28] پس وای بر سركشان هرزه گنهكار، به كشتنت اسلام را كشتند، و نماز و روزه را بیهوده و مهمل گذاشتند، و سنتها و احكام را شكستند و نقض نمودند، و پایه های ایمان را نابود كردند، و آیات قرآن را تحریف نمودند، و در فساد و دشمنی سخت پیش دویدند.

[29] به تحقیق رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم انتقام خون كشته اش ناگرفته ماند. و كتاب خدای عز و جل رها شده گردید. و آنگاه كه تو مغلوب گردیدی به حق و حقیقت خیانت شد. و به نابودی ات الله اكبر و لا اله الا الله و تحریم و تحلیل و تنزیل و تاویل از میان رفت. و پس از تو تغییر و تبدیل و بی دینی و كفر و خواستهای نفسانی و گمراهی ها و آشوبها و بیهودگی ها و باطلها آشكار گردید.



[ صفحه 79]



[30] پس همانا خبر دهنده مرگت در كنار قبر نیایت رسول (خدا) صلی الله علیه و آله و سلم بپا خواست و با اشك ریزان خبر مرگ ترا به حضرتش داد. در حالی كه می گفت: ای رسول خدا فرزندت و جوانت كشته شد خانواده ات و نزدیكانت بیچاره شدند و فرزندانت پس از تو اسیر شدند و خانواده و افرادت در گرفتاری و بازداشت افتادند پس پیامبر آشفته خاطر شد، و قلب (سینه) گریبانش بگریست. و به خاطر تو فرشتگان و پیامبران بر او سر سلامتی دادند، و به خاطر تو مادرت زهرا سوگوار شد و مصیبت زده گردید.

[31] فرشتگان مقرب (برای) سوگواری و تسلیت گفتن به پدرت امیر مومنان (به حضورش) آمد و شد كردند. و برای تو در اعلی علیین عزا و ماتم برپا شد. و به خاطر تو زنان چشم سیاه درشت دیده (بهشتی) بر (رخسار خود) سیلی زدند. و آسمان و ساكنانش، و بهشت ها و خزانه دارانشان، و كوههای گسترده بر روی زمین و كرانه هایش، و دریاها و ماهی هایش، و جنیان و فرزندانشان، و خانه (خدا) و مقام (ابراهیم)، و مشعر الحرام و حل (هنگام برون آمدن از احرام) و احرام (همه) گریستند.

[32] خدایا به احترام این جایگاه بلند (مرتبه) بر محمد و خاندان محمد توجه كن، و مرا در گروه ایشان گرد آور، و مرا به شفاعت ایشان وارد بهشت كن. ایزدا همانا من به تو متوسل می شوم، ای سریع ترین حسابگران، و ای بخشنده و كریمترین



[ صفحه 81]



كریمان، و ای حكم كننده ترین حكم كنندگان، به حق محمد انجام پیامبران، (و) فرستاده ات به سوی تمامی جهانیان و به برادرش و پسر عمویش (كه) جدا شده از شرك و دوگانه پرستی (بود)، و درونش انباشته از دانش و ایمان (بود)، آن دانشمند برخوردار از مقام بلند علی امیر مومنان، و به حق فاطمه سیده زنان جهانیان، و به حق حسن پاكیزه نگهبان پرواپیشگان، و به حق ابا عبدالله حسین كریم ترین شهادت جویان، و به حق فرزندان كشته شده اش و به خاندان ستم دیده اش، و به علی بن الحسین زینت عبادتگران، و به محمد بن علی قبله گه توبه و بازگشت كنندگان، و جعفر بن محمد راستگوترین راستگویان، و موسی بن جعفر آشكار كننده برهانها، و علی بن موسی یاور آئین، و محمد بن علی پیشوا و پیشتاز هدایت شدگان، و علی بن محمد پارساترین پارسایان، و حسن بن علی وارث جانشینان، و حجت بر تمامی آفریدگان كه بر محمد و خاندان محمد آن راستگویان نیكوكار توجه كنی، آن خاندان طه و یس، و مرا در روز قیامت از امان یافتگان آسودگان رستگاران شادمانان بشارت یافتگان قرار دهی.

[33] بار خدایا نام مرا در (زمره) مسلمانان بنویس، و مرا به صالحان بپیوند، و نامم را بر زبان اقوام آتیه نیكو و سخنم را دلپذیر گردان. و مرا بر علیه ستمگران فاسد یاری كن، و از حیله حسودان نگاهمدار، و فریب فریبگران را از من دور كن و دستان



[ صفحه 83]



ستمگران را از من كوتاه نما، و میان من و آقایان خجستگان در اعلی علیین جمع گردان، با همان كسانی كه بدانان نعمت ارزانی داشتی از جمله پیامبران و تصدیق كنندگان و شهیدان و صالحان. به رحمت تو ای رحم كننده ترین رحم كنندگان.

[34] بارالها! همانا من ترا به حق پیامبر معصومت سوگند می دهم، و به حق حكم حتمی شده ات، و به بازداشت و نهی پوشیده شده ات، و به حق این قبر كه مردمان به زیارتش روی می آورند، (قبری كه) در پهلویش امام معصوم كشته شده بدو ظلم شده، آرمیده است، سوگندت می دهم، كه مرا از اندوه ها بدر آوری، و شر و بدی قدر (اندازه گیری) حتمی شده ات را از من باز داری، و مرا از آتش دارای بادهای گرم كشنده، كنارم داری. خدایا مرا به نعمت خودت بزرگوارم گردان، و به قسمتهایت از من خشنود شو، به جود و كرم و بخششت از من پرده پوشی كن، و مرا از فریب و انتقامت دور گردان.

[35] الها مرا از گناهان نگاهدار، و در سخن (حق) و كردار (درست) استوارم گردان، و مدت اجل و مهلت مرا گسترش ده، و از دردها و بیماریها عافیتم بخش، و به حق امامانم و به (حق) فضلت مرا به بهترین آرزوها نائل گردان.

[36] خدایا بر محمد و خاندان محمد توجه كن، و توبه مرا بپذیر، و بر گریه ام رحم كن، و لغزشم را جبران نما، و سختی ام را آسان گردان، و اشتباهم را بپوشان، و برایم در میان فرزندانم صالحانی قرار بده.



[ صفحه 85]



[37] بار خدایا در این شهادتگاه پرعظمت و مكان پركرامت برایم گناهی را مگذار مگر آنكه آنرا بخشیده باشی، و نه عیبی مگر آنرا پوشانیده باشی، و نه اندوهی را مگر آنرا اصلاح كرده باشی، و نه روزی ای را مگر آنكه افزون كرده باشی، و نه منزلت و مقامی را مگر آنكه گسترشش داده باشی، و نه فساد و تباهی را مگر آنكه اصلاحش كرده باشی، و نه آرزوئی را مگر آنكه آنرا رسانیده باشی، و نه دعا و نیایشی را مگر آنكه آنرا پذیرفته باشی، و نه تنگنائی را مگر آنكه آنرا گشوده باشی، و نه پراكندگی ای را مگر آنكه گردش آورده باشی، و نه كاری را مگر آنكه به انجامش رسانیده باشی، و نه دارائی را مگر آنكه آنرا افزونی بخشیده باشی، و نه اخلاقی را مگر آنكه نیكویش گردانیده باشی، و نه انفاق و بخششی را مگر آنكه جانشین (و ماندنی)اش كرده باشی، و نه دگرگونی و حال را مگر آنكه آبادش كرده باشی، و نه حسودی را مگر آنكه از میانش برده باشی، و نه دشمنی را مگر آنكه درهم شكنی اش، و نه بدی را مگر آنكه حیرانش نموده باشی، و نه مریضی را مگر آنكه شفایش داده باشی، و نه دور افتاده ای را مگر آنكه نزدیكش كرده باشی، و نه پراكندگی ای را مگر آنكه گردش آوری، و نه خواستی را مگر آنكه ارزانیش فرموده باشی. خدایا از تو بهترین روی آوردنی و ثواب آینده را خواستارم.

[38] بارالها مرا به حلالت از حرامت بی نیاز گردان و به فضل و بخششت از تمامی آفریدگان (مستغنی ام دار). الها من از تو دانش بهره دهنده، و قلب خاشع و افتاده، و یقینی كامل و شافی، و كردار پاكیزه، و شكیبائی زیبا، و پاداشی فراوان می خواهم.



[ صفحه 87]



خدایا سپاسگزاری نعمتهایت را بر من ارزانی كن، و در احسان و كرم و بخشش بی حسابت بر من فزونی قرار ده، و سخنم را در میان مردمان مورد شنیدن قرار ده، و دانشم را نزد خود بلندپایه كن، و اثر مرا در خیرات پیوسته و دنبال رونده نما، و دشمنم را خوار و زبون و شكست خورده قرار ده.

[39] خدایا بر محمد و خاندان محمد آن برگزیدگان، در راستای شب و تمامی روز توجه كن، و مرا از شر شوران و بدان نگاهمدار، و از گناه و پلیدی پاكیزه ام كن، و از آتش دورم ساز، و مرا در خانه قرار (بهشت) فرود آر، و من و تمامی برادران و خواهران مومن و باورمندم كه در راه تو آنها را یافته ام به رحمت خود بیامرز، ای رحم كننده ترین رحم كنندگان. سپس رو به قبله شو دو ركعت نماز بخوان در ركعت اول سوره انبیا را قرائت كن، و در ركعت دوم سوره حشر را، و سپس قنوت بگیر و بگو:

[1] نیست شیدا كننده ای جز آنكه همه در او شیدایند، آن شكیبای كرم كننده بخشایشگر بی حساب، نیست حیران كننده ای جز آنكه همه در او شیدایند، آن والا مقام با عظمت، نیست حیران كننده ای جز آنكه همه در او شیدایند، مالك و دارنده آسمانهای هفتگانه و زمینهای هفتگانه و آنچه در آنها و آنچه در میان آنهاست، در حالی كه مخالف با دشمنان دروغ انگارنده او (هستم)، همان كسانی كه از او روی گردانیدند.



[ صفحه 89]



و اقرار بر مالكی اش (می كنم)، و افتاده بر عزت و شكوهش (می باشم)، ابتدا و اول بدون این كه اول و ابتدای چیزی باشد، و پایان بدون این كه پایان چیزی باشد، آشكار بر هر چیز به قدرتش، و پنهان و درون هر چیز به دانشش و لطفش، عقلها به كنه عظمتش راه ندارند، و اندیشه ها حقیقت چیستی اش را درك نمی كنند، و نفسها معانی چگونگی اش را نمی توانند تصور كنند، آگاه بر درونها و آشنای به پنهان ها، خیانت چشمها و آنچه سینه ها پنهان داشته اند را می داند.

[2] الها همانا من ترا به تصدیقم بر فرستاده ات صلی الله علیه و آله و سلم، و ایمانم به او و آگاهیم نسبت به مقام و منزلتش گواه می گیرم. و همانا حكمت به فضلش به سخن آمده، و پیامبران بدو بشارت داده اند، و به اقرار و اعتراف بدانچه آورده، فرا خوانده اند، و به تصدیق نمودن حضرتش تشویق كرده اند. به - دلیل - سخن خدای متعال (كه می فرماید): كسی كه (نام او را) در تورات و انجیل نزد خویش نوشته یافتند، كه به نیكی فرمانشان می دهد و از زشتی بازشان می دارد، بر ایشان پاكیزه ها را حلال می دارد و پلیدی ها و ناپاكی ها را بر ایشان حرام می كند. گرفتاری و سختی ها و زنجیرهائی كه به آنها گرفتارند را از ایشان باز می گشاید. پس بر محمد فرستاده ات بر پری ها و انسیان، و آقای پیامبران برگزیده ات، و بر برادرش و پسر عمویش توجه كن.



[ صفحه 91]



همان دو نفر یكه حتی یك چشم بر هم زدنی بر تو شرك نورزیدند، و بر فاطمه زهرا سیده زنان جهانیان، و بر آقای جوانان اهل بهشت حسن و حسین توجه كن، (آن هم) درود و توجهی همیشگی و پیوسته به تعداد قطرات بارانهای نم نم كننده پیوسته، و به سنگینی كوهها و تپه ها، (و به وزن) آنچه سنگ خاكستری رنگ وجود دارد، و (به تعداد) رفت و آمد نورها و سایه ها. و بر خاندان پاكیزگانش و امامان هدایت شده و دفاع كنندگان از آئین، علی و محمد و جعفر و موسی و علی و محمد و علی و حسن و حجت بپا دارندگان عدل و داد، و فرزندان نواده دختری (پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم) توجه كن.

[3] بار خدایا، به حق این امام از تو گشایشی نزدیك، و شكیبائی ای زیبا، و یاری با عزت، و بی نیازی از خلق، و پایداری در هدایت، و موفقیت بر آنچه دوست داری و خشنود هستی، و روزی گسترده حلال پاكیزه تازه نیكوی نو به نوی گوارای خوشمزه (با) زیادی برگزیده شده بسیار ریخته شده، بدون زحمت و سختی و بی هیچ منتی از كسی را درخواست می كنم. و سلامتی از هر بلا و درد و مرضی، و سپاسگزاری بر سلامتی و نعمتها (را ارزانیم فرما). و هر گاه كه مرگ (به سراغمان) آید، ما را به بهترین حالت جانمان را بستان كه در فرمانبری تو باشیم، و بر آنچه فرمانمان دادی نگاهبان باشیم، تا این كه ما را به بهشت های پر نعمت واردمان سازی. به (حق) رحمتت، ای رحم كننده ترین رحم كنندگان.



[ صفحه 93]



[4] بارالها بر محمد و خاندان محمد توجه كن، و مرا از دنیا بترسان و به آخرت مانوسم كن. پس همانا جز خوف و ترس از تو چیزی از دنیا وحشت نمی اندازد. و (چیزی انسان را) به آخرت مانوس نمی كند مگر امیدواری به تو. بار خدایا حجت و دلیل از سوی توست نه بر علیه تو، و شكوه و شكایت به سوی توست نه از تو، پس بر محمد و خاندانش توجه كن، و مرا بر نفس بسیار ستمگر سرپیچی كننده ام، و شهوت چیره شونده ام یاری فرما، و عاقبت مرا با عافیت و نیكی به پایان رسان.

[5] خدایا بخشش خواهی ام تنها از توست، در حالی كه بر آنچه بازم داشتی به خاطر كم حیائی اصرار و پافشاری كننده ام، و آمرزش طلبی را ترك كردم، با این كه می دانم بردباریت گسترده است، (و این كار من) از میان بردن حق امیدواری می باشد. بارالها همانا گناهانم مرا مایوسم داشته تا به تو امیدوار باشم. و آگاهیم به گستردگی رحمتت مانع از آن شده كه از تو بترسم. پس بر محمد و خاندان محمد توجه كن، و امیدواریم را بر خودت تصدیق كن، و خوف و وحشت مرا از خودت بازدار (و موجبات آن ترس را تكذیب كن)، و به همان گونه كه به تو گمان نیكو دارم با من همچنان رفتار كن. ای كریمترین كریمان.

[6] الها بر محمد و خاندان محمد توجه كن و مرا به عصمت و نگاهداریت تاییم نما، و زبانم را به حكمت گویا فرما، و مرا از كسانی قرار ده كه به خاطر آنچه در شبش از میان برده،



[ صفحه 95]



پشیمان است، و از بهره روزش محروم و مغبون نمی شود، و برای روزی بامدادانش اندوهگین نباشد. خدایا بی نیاز كسی است كه به تو بی نیازی جوید، و محتاج تو باشد. و نیازمند و گدا كسی است كه (با تكیه) به آفریدگانت (خود را) از تو بی نیاز داند. بر محمد و خاندان محمد توجه كن، و مرا به (لطف) خودت از خلقت بی نیاز كن، و مرا از كسانی قرار ده كه دستش را جز بسوی تو نگشاید.

[7] خدایا همانا بدبخت و تیره بخت كسی است كه نومید باشد، د رحالی كه تو پیش رویش و رحمت پشت سرش است اگر كم كردارم ولی در رحمت تو قوی آرزو هستم. پس كمی كردارم را به قوت آرزویم ببخشای.

[8] بار خدایا اگر تو می دانی كه در میان بندگانت سخت دلتر از من پرگناه تر از من نیست، همانا من هم می دانم كه مولا و آقائی از نظر فضلیت و برتری، بزرگتر از تو و گشاده رحمت و چشم پوش تر از تو وجود ندارد، پس ای كسی كه او در رحمتش یكتاست، از كسی كه در گناهش تنها (فرد گنهكار) نیست، چشم پوشی كن.

[9] بارالها همانا تو فرمانمان دادی، ما سرپیچی كردیم، و ما را بازداشتی و ما نهی تو را نپذیرفتیم، و یادآوریمان كردی و ما فراموش كردیم، و بصیرت دادی پس خود را به كوری زدیم، و دورمان داشتی پس تجاوز كردیم، و این پاداش احسان تو بر ما نبود، و تو آگاهی بدانچه آشكار داشتیم و پنهان نمودیم، و از



[ صفحه 97]



آنچه ما بجا می آوریم، و آنچه بجا آوردیم، باخبری. پس بر محمد و خاندان محمد توجه كن، و ما را بدانچه خطا كردیم و فراموش نمودیم بازخواست منما، و حقهائی كه از تو نزد ماست بر ما ببخش، و احسان خودت را بر ما بپایان رسان، و رحمت خود را به (سوی) ما راه گشای.

[10] بارالها ما به وسیله این امام بسیار راستگو به تو توسل می جوئیم، و به حقی كه برای او و جدش فرستاده تو و پدر و مادرش - علی و فاطمه همان خاندان رحمت -، قرر دادی از تو روزئی را درخواست می كنیم كه حیات و آسایش عیال ما بدان است، (برما) پیوسته داری. پس تو آن كریم و بخشنده ای هستی كه از فراخی و گستردگی اعطا می كنی، و از قدرت باز می داری. ما از تو روزئی را درخواست می كنیم كه آسایش و صلاح دنیا و رسیدن به آخرت بدان است.

[11] خدایا بر محمد و خاندان محمد توجه كن، و ما و پدر و مادرمان و همه زنان و مردان باورمند و مسلمان، چه زنده و چه مرده ایشان، را بیامرز، و در دنیا به ما نیكوئی و در آخرت هم نیكوئی ارزانی فرما، و ما را از عذاب آتش نگاهدار. سپس به ركوع برو، و سجده كن، و بنشین، و تشهد را بگو، و سلام بده، پس آنگاه كه سجده شكر و ستایش و تسبیح كردی و گونه هایت به خاك آغشته شد، چهل مرتبه بگو: خدا از آنچه ما گمان كنیم منزه و پاكیزه است. و ستایش برای خدا است. و نیست واله كننده ای جز آنكه همه در او شیدا



[ صفحه 99]



هستند. و آنی كه كسی به او راه ندارد بزرگتر است (از آن كه وصف شوف). و از خدا عصمت و نجات و آمرزش و توفیق (بجای آوردن) كردارهای نیكو، و پذیرش آنچه به وسیله آن به سوی حضرتش نزدیك شوی و بدان سوی او را بجوئی، درخواست كن. و در بالای سر بایست دو ركعت نماز را همان گونه كه گذشت بجای آور، سپس بر روی قبر خم شو آنرا ببوس و بگو: خدا شرف شما را افزون داشت و سلام و رحمت و بركتهای خدا بر شما باد. و بعد برای خودت و پدرت و مادرت و هر كه بخواهی دعا كن.



[ صفحه 101]